• Latviešu valoda
  • Русский
  • English
  • Eesti
  • Deutsch

Ar auto pa bānīša stacijām – no Gulbenes līdz Alūksnei

Lejupielādēt PDF

Vai tu zini, cik platas ir bānīša sliedes? Vai zini, cik pieturu ir Gulbenes-Alūksnes bānīša 33 kilometrus garajā maršrutā no Gulbenes līdz Alūksnei un kā tās visas sauc? Šos jautājumus noskaidrosi, ja dosies nelielā, bet interesantā ceļojumā bānītim pa pēdām, bet šoreiz ar auto (siltākā laikā šajā piedzīvojumā var doties arī ar velosipēdu) un tikai trīs vietās būs jāpaiet kāds gabaliņš kājām, lai nokļūtu līdz bānīša pieturvietai. Šī būs lieliska iespēja iepazīt staciju un pieturvietu arhitektūras daudzveidību un vienlaikus arī vērot bānīša zemes skaistumu!

Un tā – lai ceļojums sākas!

Vispirms aicinām izpētīt Gulbenes dzelzceļa mezglu – aplūkot skaisto Gulbenes dzelzceļa stacijas ēku, kurā kopš 2018.gada ir izveidots izglītojošais un interaktīvais centrs “Dzelzceļš un Tvaiks” un izbaudīt, ko tajā var darīt, ieskatīties bānīša mājvietā – depo, izpētīt griezuli, apskatīt šaursliežu dzelzceļa Vecgulbenes stacijas ēku, tējas namiņu un dzelzceļnieku dzīvojamās ēkas, un tad jau vari kāpt iekšā auto un doties ceļā! Ņem vērā, ka maršruts lielākoties vedīs pa zemes ceļiem!

Vidzemes pievedceļu sabiedrība 210 kilometrus garo Pļaviņu – Valkas šaursliežu dzelzceļa līniju sāka būvēt 1898. gadā vienlaicīgi no abiem galapunktiem un jau 1902 gadā tika atklāta pagaidu vilcienu kustība līdz Alūksnei, bet pēc gada – nodota ekspluatācijā visa līnija. Laika gaitā šaursliežu dzelzceļu līnija tika saīsināta – vispirms 1916. gadā posmu Pļaviņas – Gulbene pārbūvēja par platsliežu dzelzceļu, bet kopš 1973.gada vilciens kursē tikai posmā Gulbene – Alūksne.

Šobrīd Gulbenes – Alūksnes šaursliežu dzelzceļa līnijā pēc oficiālā iedalījuma ir viena stacija (Gulbene) un 9 pieturas punkti. Nozīmīgākajos no tiem – Kalnienā, Stāmerienē, Papardē, Umerniekos un Alūksnē atrodas vēsturiskās staciju ēkas.

Pēc Otrā pasaules kara starp Gulbenes un Stāmerienes stacijām ierīkoja Birzes pieturas punktu, bet 1970. – 1980. gados tika izveidotas pieturvietas Pūriņi, Dunduri, Vējiņi, uzstādot tajās nelielas uzgaidāmās nojumes pasažieriem. (Info no www.banitis.lv)

Detalizēta maršruta karte pieejama, spiežot uz kartes foto!

Maršruta gpx failu savā navigācijas ierīcē ielādē šeit!

Maršruta sākumpunkts: Gulbenes dzelzceļa stacija

Maršruta galapunkts: Alūksnes stacija

Maršruta kopējais garums: 83 – kilometri ar auto, 1 kilometrs – kājām

Maršruta ilgums: apmēram 2,5stundas

Maršruta segums: 90% zemes ceļš, 10% asfaltēts segums

Nokļūšana līdz katrai stacijai būs kā mazs atklājums un reizē prieks par sasniegto galamērķi, līdzīgi kā spēlējot spēli. Vēl lielāku azartu dos iespēja kādā ceļa posmā ieraudzīt pašu braucošo bānīti. Noteikti ieskaties mājaslapā www.banitis.lv, kur ir precīzs bānīša kursēšanas grafiks un, ejot gar sliedēm, uzmanies no braucošā vilcieniņa. Lai nokļūtu līdz pieturvietām, kas nav sasniedzamas ar auto, bet gan ejot kājām, nekautrējies aprunāties ar vietējiem iedzīvotājiem, viņi noteikti būs atsaucīgi un parādīs pareizo ceļu.

Katra mazā bānīša sliežu ceļa pieturvieta būs citādāka, varēsi izzināt vēstures pēdas, kā arī arhitektūras un industriālā mantojuma stilistiku. Alūksnē noteikti apmeklē arī multimediālo ekspozīciju “Alūksnes bānīša stacija”, kas ļaus iepazīties ar dzelzceļa vēsturi Eiropā un Latvijā, kā arī iepazīt dzelzceļa tehniskos aspektus.

* Maršruts tapis sadarbībā ar Alūksnes tūrisma informācijas centru.